2013. augusztus 30., péntek

Örkényi tanúság gépkezelőknek


A sárga géplánc lassan mozog rajta fülkékben kezelők és 
mellette a technikát ellenőrző emberek figyelnek. 
Hidraulikus emelőszerkezetek több tonnás terheket 
könnyedén emelnek. Egy szerkezet a pálya test alá 
nyúl és onnan több mázsa bazaltot kihúz, emel, darál, 
rostál, és az ágyazatot rendezve a pálya testbe tömörít.
Egy közülük valamit észrevett ... és jött a végtelen csend. :(
 
"Figyelem! Nekünk, emlősöknek nem mellékes kérdés, 
hogy mi daráljuk-e a húst, vagy bennünket darálnak-e meg." 
 
 

2013. augusztus 26., hétfő

Reggeli show

Egy ezüst színű zöld emblémás csillogó csodában ül három munkából ép hazafelé tartó fáradt alak. A NAP rádió zenje szól. Vasútépítésen anyagmozgató szerelvények mozgatását látták el. Lent fények a fehér paplan alól, míg fent a felhők szürkéi között apró kicsi falvak ébredezését sejtik vége felé egy nyárnak. Lustán kél a Nap fénye csak átsejlik a dombok feletti felhők mögül. Szemből autók fényes lámpái tömött sorban jönnek kifelé egy körforgalomból. Előttük három másik autó halad. Közvetlen előttük egy puttonyos halas, az előtt egy értékes csillogó fekete. A kocsisor élén egy sokkal kisebb szürkeség. A szürke az öbölben megáll így a csillogó fekete is utána. A halas nagyot fékez rázár szorosan a feketére. Balról a vezető kiugrik fegyver a kezében. A szürkéből is ott van még kettő a csillogó feketénél és egyet húznak le a földre. A három fáradtat nyugalomra inti egy másik fegyveres. Előkerül egy kék villogó és sorban sárga ezüst fényvisszaverős kék POLIZEI feliratos mellények. Szemből a lassítókat továbbhaladásra karjelzéssel serkentik. A földön fekvő arcát takarják a szürkébe ültetik. Elhajtanak a három autóval. Csendben indul a negyedik is tovább , majd a vezető megszólal: "Ez volt a reggeli show."  

Lezárt pálya vágányain

Lezárt pálya vágányain pályaépítési munkálatok folynak augusztus közepe óta. Az elhasznált vágányokat és annak felépítményi szerkezeteit és alépítményi anyagait egy géplánc szedte fel több kilométeren. Sínek és aljzatbetonok több évtizednyi közös tehermegosztásban csavaros megoldással egymáshoz kötődtek bazaltba fektetett sóder ágyazaton. Ám az együtt töltött évtizedek éveiben és az időjárás a kötődést a sóderre fektetett bazaltágyon próbára tette. Az ágyazatban a bazalt mállani kezdett a sínkötéseknél az esős időszakban vízágyak keletkeztek és beiszapolták a vágányzat alépítményi szerkezetét. A nagy hőségben a szárazságban az elporladt anyagot a szél fújta a menetszél kihordta. Így a rajtafutó nagy és nehéz tehervonatok a sínvégeken kerekeikkel felütközve egyre zajosabban jártak. Érezte ezt a mozdonyok járásán az azt vezető masiniszta és a nap mint nap munka végett arra utazó munkavállaló pendlerek tömege egyaránt. A pálya műszaki személyzete is látta a pályán diagnosztikai méréseket végző mérőmenetekkel összegyűjtött adatok alapján, hogy valamit tenni kell. Így jutottak arra az elhatározásra, hogy a térség vasúti közlekedésében elért eredményeiket egy pályakorszerűsítés beiktatásával a lehetőségek szerint megtartják.